Taryfikator kar za brak tachografu inteligentnego II generacji w 2025 roku

Oceń nas

Kary za brak tachografu drugiej generacji w krajach ue

Przepisy Pakietu Mobilności dotyczące wymiany tachografu na inteligentny tachograf II generacji w transporcie międzynarodowym wchodzą w życie 1 stycznia 2025 roku. Co, jeśli nie zdążyłeś z wymianą urządzenia na czas? Sprawdź wysokość kar za brak tachografu inteligentnego II generacji w Niemczech, Austrii, Francji i pozostałych krajach europejskich.

Kto dostaje mandat za brak legalizacji tachografu?

Mandat za brak tachografu może zostać nałożony na różne strony, w zależności od sytuacji i przepisów w danym kraju. Jeśli podczas kontroli drogowej okaże się, że tachograf nie jest zalegalizowany, mandatem może zostać ukarany kierowca. W większości przypadków jednak to przedsiębiorstwo transportowe jest głównym podmiotem odpowiedzialnym za utrzymanie tachografów w stanie zgodnym z przepisami. Firma musi zadbać o:

🔹Wymianę tachografów zgodnie z przepisami.

🔹Regularną kalibrację i legalizację tachografów zgodnie z przepisami (co 2 lata w UE).

🔹Przekazanie kierowcom odpowiednich instrukcji.

Jeśli brak legalizacji wynika z zaniedbań firmy, to ona ponosi odpowiedzialność i może zostać ukarana grzywną. W niektórych krajach mandaty dla przedsiębiorstw są znacznie wyższe niż dla kierowców.

Jaka jest kara brak tachografu w Niemczech, Polsce i innych krajach UE?

Pomimo tego, że przepisy wynikające z Pakietu Mobilności mają na celu ujednolicenie zasad obowiązujących we wszystkich krajach członkowskich, wysokość kary za brak tachografu II generacji różni się w zależności od kraju.

Wysokość kary za brak tachografu drugiej generacji w krajach UE

Warto pamiętać, że brak tachografu w Niemczech może skutkować odebraniem uprawnień do transportu.

Kiedy wymiana tachografów na inteligentne w 2025 roku?

Wymóg posiadania tachografu inteligentnego drugiej generacji do 31 grudnia 2024 roku dotyczy firm transportowych wykorzystujących w przewozach międzynarodowych ciężarówki zarejestrowane przed 2019 rokiem, które wyposażone są w tachograf cyfrowy lub analogowy. W 2025 roku zaś analogiczne przepisy Pakietu Mobilności obejmują ciężarówki zarejestrowane pomiędzy 15 czerwca 2019 roku a 21 sierpnia 2023 roku.

Inteligentny tachograf drugiej generacji wdrażany jest etapowo. Harmonogram wprowadzania przepisów Pakietu Mobilności związanych z urządzeniem dostępny jest w tym artykule.

Wymiana tachografów nie powinna odbywać się na ostatnią chwilę. Jak pamiętamy, dostępność urządzenia była ograniczona, później zaś w serwisach można było zaobserwować ich nadwyżkę. Nie oznacza to, że tym razem będzie podobnie, a cena nie poszybuje w górę. Warto więc wcześniej zaopatrzyć się w urządzenie lub rozważyć tachografy przejściowe i uniknąć kar ruszając w trasę po Europie.

Źródło: TIMOCOM, pspdgdynia.pl