Ubezpieczenie transportowe krajowe i międzynarodowe: obowiązkowe i opcjonalne
Obowiązkowe OC pojazdu mechanicznego to jedynie początek – dla przewoźników krajowych i międzynarodowych dostępne są liczne polisy, które chronią zarówno flotę, jak i przewożony ładunek. Czy warto zainwestować w dodatkowe ubezpieczenia, takie jak OCP, Cargo czy Assistance? Sprawdź, jak zabezpieczyć swoją działalność przed nieprzewidzianymi kosztami i problemami, zarówno na krajowych drogach, jak i poza granicami Polski.
Z poniższego artykułu dowiesz się:
- Jakie są obowiązkowe i opcjonalne ubezpieczenia w transporcie krajowym?
- Jakie są obowiązkowe i zalecane ubezpieczenia w transporcie międzynarodowym?
- W których krajach obowiązuje ubezpieczenie kabotażowe?
- Porównanie ubezpieczeń w transporcie krajowym i międzynarodowym – tabelka.
Obowiązkowe i nieobowiązkowe ubezpieczenia w transporcie krajowym:
🔵OC Pojazdu Mechanicznego
- Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej pojazdów mechanicznych (OC) jest obowiązkowe w Polsce dla każdego pojazdu poruszającego się po drogach publicznych.
- Chroni przed kosztami związanymi ze szkodami wyrządzonymi osobom trzecim (np. innym uczestnikom ruchu drogowego).
🔵Ubezpieczenie NNW (od Następstw Nieszczęśliwych Wypadków)
- Nie jest obowiązkowe, ale często wykupowane jest jako dodatkowe ubezpieczenie dla kierowców lub pasażerów.
- Obejmuje szkody na zdrowiu lub życiu kierowcy i pasażerów.
🔵OCP – Odpowiedzialność Cywilna Przewoźnika
- Nieobowiązkowe, ale standardowe w branży transportowej.
- Chroni przed roszczeniami klientów za szkody powstałe w przewożonym ładunku (np. uszkodzenie, utrata, kradzież).
- Zalecane w szczególności dla firm przewożących towary wartościowe lub wrażliwe.
🔵Ubezpieczenie Assistance
- Zapewnia wsparcie w razie awarii pojazdu, wypadku czy innej sytuacji losowej w trakcie transportu.
- Nie jest obowiązkowe, ale jest praktycznym uzupełnieniem ochrony floty.
- W przypadku kupujących pojazd na kredyt lub korzystających z leasingu, warto rozważyć dodatkowo ubezpieczenie GAP.
Obowiązkowe i nieobowiązkowe ubezpieczenia w transporcie międzynarodowym:
🟠OC Pojazdu Mechanicznego
- Obowiązuje również w transporcie międzynarodowym, ale należy sprawdzić, czy polisa OC działa w krajach, przez które odbywa się przewóz.
- Dla krajów spoza UE (np. Ukraina, Rosja) może być wymagana Zielona Karta – międzynarodowe rozszerzenie OC.
🟠OCP Przewoźnika Międzynarodowego
- Podobnie jak w transporcie krajowym, nie jest prawnie wymagane, ale standardowe w branży.
- Dla transportu międzynarodowego obowiązuje w oparciu o przepisy Konwencji CMR.
- Obejmuje szkody w ładunku przewożonym poza granicami kraju.
🟠OCS – Odpowiedzialność Cywilna Spedytora
- Jeśli firma oferuje usługi spedycyjne (organizacja przewozu), to polisa ta pokrywa szkody wynikające z błędów w organizacji transportu.
🟠Ubezpieczenie Cargo
- Nieobowiązkowe, ale zalecane, szczególnie przy przewozie towarów wysokiej wartości.
- Chroni sam ładunek na wypadek uszkodzenia, kradzieży lub zaginięcia, niezależnie od winy przewoźnika.
Ubezpieczenie kabotażowe – lista krajów, w których obowiązuje
Przewoźnik wykonujący kabotaż powinien upewnić się, że jego polisa OCP (Odpowiedzialność Cywilna Przewoźnika) obejmuje również operacje kabotażowe. W przeciwnym razie grożą mu kary finansowe oraz zakaz dalszych operacji w danym kraju. Przed wykonaniem kabotażu warto skontaktować się z ubezpieczycielem i upewnić się, że polisa spełnia wymagania kraju docelowego.
Unia Europejska reguluje działalność kabotażową w Rozporządzeniu (WE) nr 1072/2009, które określa, że przewoźnik musi posiadać odpowiednie ubezpieczenie w kraju, w którym realizuje transport kabotażowy. Wymagane jest przy przewozach kabotażowych w niektórych krajach UE:
Kraje z wymaganym ubezpieczeniem kabotażowym:
🔹Niemcy – kabotaż jest dozwolony, ale wymaga posiadania odpowiedniego ubezpieczenia. Przepisy są szczególnie rygorystyczne.
🔹Francja – wymaga ubezpieczenia kabotażowego oraz przestrzegania przepisów związanych z płacą minimalną.
🔹Włochy – przewoźnicy muszą posiadać odpowiednie ubezpieczenie, aby wykonywać przewozy kabotażowe.
🔹Hiszpania – regulacje dotyczące kabotażu są ściśle monitorowane, a brak odpowiedniego ubezpieczenia może skutkować karami.
🔹Holandia – wymaga ubezpieczenia kabotażowego dla przewoźników zagranicznych.
🔹Austria – kabotaż jest możliwy, ale tylko z ubezpieczeniem i przy spełnieniu innych warunków.
🔹Belgia – przepisy dotyczące kabotażu obejmują konieczność posiadania polisy ubezpieczeniowej.
🔹Skandynawia (Szwecja, Norwegia, Dania) – w krajach nordyckich kabotaż jest regulowany, a ubezpieczenie kabotażowe jest obowiązkowe.
O tym, na co zwrócić uwagę przy wyborze ubezpieczenia kabotażowego, przeczytasz w artykule: Odpowiedzialność Cywilna przewoźnika w przewozach kabotażowych.
Ubezpieczenie w transporcie krajowym a międzynarodowym – porównanie
Obowiązkowe i opcjonalne rodzaje ubezpieczeń w transporcie krajowym i międzynarodowym – podsumowanie
W transporcie krajowym i międzynarodowym obowiązkowe jest przede wszystkim OC pojazdu mechanicznego, ale dodatkowe ubezpieczenia, takie jak OCP czy Cargo, są bardzo zalecane, by zabezpieczyć firmę przed finansowymi skutkami szkód. W transporcie międzynarodowym należy dodatkowo pamiętać o zgodności polisy OC z wymaganiami innych krajów, zwłaszcza poza UE. Warto rozważyć dodatkowe ubezpieczenia zwłaszcza zimą, kiedy warunki na drodze są trudniejsze i łatwo o wypadek.
Źródła: Rozporządzenie (WE) nr 1072/2009 UE