Ubezpieczenie transportowe krajowe i międzynarodowe: obowiązkowe i opcjonalne

Oceń nas

Ubezpieczenie w transporcie krajowym i międzynarodowym (2)

Obowiązkowe OC pojazdu mechanicznego to jedynie początek – dla przewoźników krajowych i międzynarodowych dostępne są liczne polisy, które chronią zarówno flotę, jak i przewożony ładunek. Czy warto zainwestować w dodatkowe ubezpieczenia, takie jak OCP, Cargo czy Assistance? Sprawdź, jak zabezpieczyć swoją działalność przed nieprzewidzianymi kosztami i problemami, zarówno na krajowych drogach, jak i poza granicami Polski.

Z poniższego artykułu dowiesz się:

  • Jakie są obowiązkowe i opcjonalne ubezpieczenia w transporcie krajowym?
  • Jakie są obowiązkowe i zalecane ubezpieczenia w transporcie międzynarodowym?
  • W których krajach obowiązuje ubezpieczenie kabotażowe?
  • Porównanie ubezpieczeń w transporcie krajowym i międzynarodowym – tabelka.

Obowiązkowe i nieobowiązkowe ubezpieczenia w transporcie krajowym:

🔵OC Pojazdu Mechanicznego

  • Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej pojazdów mechanicznych (OC) jest obowiązkowe w Polsce dla każdego pojazdu poruszającego się po drogach publicznych.
  • Chroni przed kosztami związanymi ze szkodami wyrządzonymi osobom trzecim (np. innym uczestnikom ruchu drogowego).

🔵Ubezpieczenie NNW (od Następstw Nieszczęśliwych Wypadków)

  • Nie jest obowiązkowe, ale często wykupowane jest jako dodatkowe ubezpieczenie dla kierowców lub pasażerów.
  • Obejmuje szkody na zdrowiu lub życiu kierowcy i pasażerów.

🔵OCP – Odpowiedzialność Cywilna Przewoźnika

  • Nieobowiązkowe, ale standardowe w branży transportowej.
  • Chroni przed roszczeniami klientów za szkody powstałe w przewożonym ładunku (np. uszkodzenie, utrata, kradzież).
  • Zalecane w szczególności dla firm przewożących towary wartościowe lub wrażliwe.

🔵Ubezpieczenie Assistance

  • Zapewnia wsparcie w razie awarii pojazdu, wypadku czy innej sytuacji losowej w trakcie transportu.
  • Nie jest obowiązkowe, ale jest praktycznym uzupełnieniem ochrony floty.
  •  W przypadku kupujących pojazd na kredyt lub korzystających z leasingu, warto rozważyć dodatkowo ubezpieczenie GAP.

Obowiązkowe i nieobowiązkowe ubezpieczenia w transporcie międzynarodowym:

🟠OC Pojazdu Mechanicznego

  • Obowiązuje również w transporcie międzynarodowym, ale należy sprawdzić, czy polisa OC działa w krajach, przez które odbywa się przewóz.
  • Dla krajów spoza UE (np. Ukraina, Rosja) może być wymagana Zielona Karta – międzynarodowe rozszerzenie OC.

🟠OCP Przewoźnika Międzynarodowego

  • Podobnie jak w transporcie krajowym, nie jest prawnie wymagane, ale standardowe w branży.
  • Dla transportu międzynarodowego obowiązuje w oparciu o przepisy Konwencji CMR.
  • Obejmuje szkody w ładunku przewożonym poza granicami kraju.

🟠OCS – Odpowiedzialność Cywilna Spedytora

  • Jeśli firma oferuje usługi spedycyjne (organizacja przewozu), to polisa ta pokrywa szkody wynikające z błędów w organizacji transportu.

🟠Ubezpieczenie Cargo

  • Nieobowiązkowe, ale zalecane, szczególnie przy przewozie towarów wysokiej wartości.
  • Chroni sam ładunek na wypadek uszkodzenia, kradzieży lub zaginięcia, niezależnie od winy przewoźnika.

Ubezpieczenie kabotażowe – lista krajów, w których obowiązuje

Przewoźnik wykonujący kabotaż powinien upewnić się, że jego polisa OCP (Odpowiedzialność Cywilna Przewoźnika) obejmuje również operacje kabotażowe. W przeciwnym razie grożą mu kary finansowe oraz zakaz dalszych operacji w danym kraju. Przed wykonaniem kabotażu warto skontaktować się z ubezpieczycielem i upewnić się, że polisa spełnia wymagania kraju docelowego.

Unia Europejska reguluje działalność kabotażową w Rozporządzeniu (WE) nr 1072/2009, które określa, że przewoźnik musi posiadać odpowiednie ubezpieczenie w kraju, w którym realizuje transport kabotażowy. Wymagane jest przy przewozach kabotażowych w niektórych krajach UE:

Kraje z wymaganym ubezpieczeniem kabotażowym:

🔹Niemcy – kabotaż jest dozwolony, ale wymaga posiadania odpowiedniego ubezpieczenia. Przepisy są szczególnie rygorystyczne.

🔹Francja – wymaga ubezpieczenia kabotażowego oraz przestrzegania przepisów związanych z płacą minimalną.

🔹Włochy – przewoźnicy muszą posiadać odpowiednie ubezpieczenie, aby wykonywać przewozy kabotażowe.

🔹Hiszpania – regulacje dotyczące kabotażu są ściśle monitorowane, a brak odpowiedniego ubezpieczenia może skutkować karami.

🔹Holandia – wymaga ubezpieczenia kabotażowego dla przewoźników zagranicznych.

🔹Austria – kabotaż jest możliwy, ale tylko z ubezpieczeniem i przy spełnieniu innych warunków.

🔹Belgia – przepisy dotyczące kabotażu obejmują konieczność posiadania polisy ubezpieczeniowej.

🔹Skandynawia (Szwecja, Norwegia, Dania) – w krajach nordyckich kabotaż jest regulowany, a ubezpieczenie kabotażowe jest obowiązkowe.

O tym, na co zwrócić uwagę przy wyborze ubezpieczenia kabotażowego, przeczytasz w artykule: Odpowiedzialność Cywilna przewoźnika w przewozach kabotażowych.

Ubezpieczenie w transporcie krajowym a międzynarodowym – porównanie

 

Ubezpieczenie w transporcie krajowym i międzynarodowym porównanie

Obowiązkowe i opcjonalne rodzaje ubezpieczeń w transporcie krajowym i międzynarodowym – podsumowanie

W transporcie krajowym i międzynarodowym obowiązkowe jest przede wszystkim OC pojazdu mechanicznego, ale dodatkowe ubezpieczenia, takie jak OCP czy Cargo, są bardzo zalecane, by zabezpieczyć firmę przed finansowymi skutkami szkód. W transporcie międzynarodowym należy dodatkowo pamiętać o zgodności polisy OC z wymaganiami innych krajów, zwłaszcza poza UE. Warto rozważyć dodatkowe ubezpieczenia zwłaszcza zimą, kiedy warunki na drodze są trudniejsze i łatwo o wypadek.

 

Źródła: Rozporządzenie (WE) nr 1072/2009 UE